11 maj 2007

Berlin berlin berlin!

Berlin har inte gjort mig det minsta besviken. Förutom cafén som har öppet till 01, ölstugor & pubar of my dreams, gatukonst & graffiti överallt samt väl etablerad miljö- & vegorörelse är det hundar överallt. hundar som INTE ÄR KOPPLADE! <3 med andra ord inte en stad för den hundrädde, men för doggielovers som mig & Moa är en stad med 5-6 meter breda trottoarer & lösgående hundar något utav ett drömscenario.
Eller vänta, jag får rätta mig. Det Berlin jag beskriver ovan är framförallt Kreutzberg. Jag har inte sett så mycket mer av Berlin än Kreutzberg, men den här stadsdelen har verkligen won me over. Det är som ett Möllan blandat med bästa kvarteren i London & en skvätt Paris här & var. Vi bor vid kanalen, mitt i hjärtat av Kreutzberg, ett stenkast från rockabillyaffärer, Wild At Heart, skivbutiker med en hel vägg fylld med "Oi & punk" samt en snutt av Berlinmuren:


Moa kikar igenom Berlinmuren



Berlinmur unt mir



Förutom lösgående hundar är Berlins främsta egenskap deras ENORMA öl :D
(Vänligen notera de fina leopardborden på Trinkteufel! <3)


Dunkelbier på Trinkteufel, en jävla fin punk/rock-pub i Kreutzberg



Moa mit bier!



Ölen nästan slut! :´(


Idag regnar det. Vi vaknade & hela himlen mullrade som om vädergudarna själva lackat ur. :D Vi ska göra bot genom att gå på Judiska Museet idag. sedan ikväll vankas ekologiskt vin, Nina Hagen på högsta volym samt Wild At Heart. vi får väl se. Imorgon ska jag skriva om min vattentäta teori om Omöjligheters Ökade Möjlighet Inträffande I Omöjliga Sammanhang. det krävs ett par öl för att förklara den. :D Jag ska även lägga in lite bilder på lyan vi bor i, 100 kvm typisk Berlin-lägenhet - , sekelskifte med omöjlig planlösning, otrolig charm samt jävligt högt i tak. :D

TSCHÜSS!

3 kommentarer:

Anna Nio sa...

Ååh, vad skönt att du ÄNTLIGEN skriver nåt här, slapptask. :D Berlin låter ju underbart, är så glad att du har det bra(g). :D

Anonym sa...

Dear Ms Mack! It is so nice to finally hear from you. I'm so glad to hear that you're enjoying yourself in Berlin.

Happy Holidays!

P.S I have four brothers and sisters.

Anonym sa...

ja, det där verkar ju fett!..skall åka och hälsa på min kusin i Kreutsberg i höst om jag får tid+råd..då skall jag ta mig en titt på Wild at heart.Har inte varit i Kreuzberg sedan nyåret 90-91 då vi knackade ner muren..och sedan var det riots och brinnande bilbarikader och skottlossning på hemvägen..suck. det var tider det :)
finfin blogg du har förresten! -och kul att vi stötte ihop på Eurostop Örebro i somras! :D
zam