24 dec. 2010

Juleafton! Mindre hets! Mer hedendom! (Barnens skräck på julafton del I)

JUL JUL JUL! GODER JULER SÅ ER ALLIHOPA! :D Jag hoppas att (även om jag misstänker att mina förhoppningar är in vain) att människor försöker att inte bråka med familjen, irritera sig allt för mkt på alla jesuskrubbor, att man drar ner på köttätandet eller iaf köpa ekologiskt & skippa hetskonsumtionen. Är det bara jag som blir mörkrädd när det enda folk önskar sig i julklappar är I-pads, mobiltelefoner, datorer, prylar prylar prylar! Stackars morsor & farsor som måste punga ut för sådana extremt jävla dyra prylar. Nä, jag gillar min chef som i samråd med mig beslöt att köpa UNICEF-julklappar istället. Mer sånt! Nästa år önskar jag mig gärna regnskog, FYI!

Sen är jag nog inte ensam om att tycka att alla småsekteristiska kristna element kring julen är ganska B. Nog för att jag varken är döpt eller särdeles hängiven kristendomen, men alla jesuskrubbor, bjällerklangande med ett tjockt katolskt helgon i vitt skägg & cocacola-dräkt & frälsningsarméns-klingande julvisor står mig fan upp i halsen tidvis. Nä, skit i sånt & fokusera på de trivsamma hednaelementen istället, som hederlig gammalt kryddat vin (glögg), svenska julmaten (som snott ur vikingaköket), julmust & framförallt julbockar som är jävligt oldschool! :D Och varför inte återinföra den hederliga gamle julbocken som fram tills nyligen var den som delade ut julklapparna. Hellre ett coolt djur än en gammal gubbe! Jaaa!

Iallafall! :D Själv försov jag mig en smula denna julafton vilket inte direkt förvånade mig. Jag inleder min julmorgon med att vattna min hyacint, äta knäckebrödsmackor med blåbärssylt och dricka grönt saffransté med vaniljhavremjölk. NOM NOM! Det får bli lite julklappsinslagning, & mer blåbärsmackor medan jag spänt inväntar en av dagens stora händelser: TROLLTYG I TOMTESKOGEN, 13.05 SVT! Det här är en ny jultradition värd att hålla hårt i! :D

God jul on ya'll! ♥♥♥

Inga kommentarer: