10 feb. 2011

Äpplet faller aldrig långt i från trädet, som dom säger..

Sen en tid tillbaka har jag, i långsam takt, börjat inse hur jag mer & mer håller på att förvandlas till en light version av min egen mamma. Det är fantastiskt intressant hur man hela tonåren ser sig själv som så JÄVLA individuell, egen & helt fristående från sina föräldrar på alla möjliga sätt, men när man väl lämnat tonåren så faller till slut poletten ner - man är bara äpplet som trillat ner från mammaträdet (eller ja, pappaträdet också). Mina mamma-insikter består av:

›› Mammavarning 1) Jag lyssnar hemskt gärna på radio på morgonen/när jag städar. Min mamma lyssnar iofs på radion 24/7, det gör inte jag. Men jag känner att jag börjar närma mig. How ironic, jag som HATADE att mamma alltid hade radion på när jag bodde hemma :D
›› Mammavarning 2) Jag har skitsvårt att slänga saker som fungerar/kan återanvändas. Jag lägger undan små klämmor, kuvert, repstumpar etc, för jag tänker att "en vacker dag kan jag behöva en klämma/repstump"! Vilken ofta stämmer! :D
›› Mammavarning 3) Jag sopsorterar som en TOK! Jag tycker dessutom hemskt illa om att kasta mat, så jag köper hellre lite för lite, än att tvingas slänga ngt som blivit dåligt.
›› Mammavarning 4) Jag gillar att cykla. Jag föredrar det helt klart över att gå. Gå är ganska tråkigt.
›› Mammavarning 5) Jag blir mer & mer historiebesatt för var dag som går, nästan som om jag vore programmerad! :O
›› Mammavarning 6) Jag dricker té precis varje morgon. Mamma dricker svart, jag dricker grönt, men ändå!
›› Mammavarning 7) Jag kan ej, överhuvudtaget, leva utan min almanacka. Minns inte längre än en dag framåt, utan den hade min verklighet rämnat :D Exakt samma för mommy!
›› Mammavarning 8) Hur jag än planerar tiden, är jag alltid skitstressad precis innan jag ska iväg, & har en förmåga att vara obotlig tidsoptimist.
›› Mammavarning 9) På kvällarna fryser jag i stort sett alltid, & lunkar därför gärna omkring i både morgonrock, tjocktröja & tofflor. Jag minns när jag var liten, då jag alltid var jättevarm på kvällarna & mamma kunde inte förstå det. I hear you mom! Kvällsfrusenhet är vår lott!

Mammavarningarna bokstavligen haglar över mig! :D Jag misstänker dock starkt att jag inte kan vara ensam om detta fenomen? :D Det är kanske en naturlig process, vad vet jag. För handen på hjärtat - mamma & pappa har ju i större delen av ens liv alltid egentligen haft rätt, då är det ju inte så illa att bli lite som dom?
Dessutom har jag kommit på att det finns en massa helt sjukt bra bonusar som jag hoppas jag kan inkassera om jag fortsätter min mamma-förvandling. För isåfall kommer jag, liksom min mamma:

›› Mammabonus 1) fortsätta att vara SKITSNYGG även på ålderns höst!
›› Mammabonus 2) alltid vara en självständig, stenhård brutta som i vått & torrt klarar mig själv & dessutom vara en av Sveriges i särklass smartaste dames.
›› Mammabonus 3) Aldrig släppa min politiska övertygelse.

... & det känns ju faktiskt ganska lovande :D I hope my genes grants me this!

Inga kommentarer: