16 mars 2011

"Historikern" av Elisabeth Kostova


Jag har sedan jag var mycket liten varit löjligt fascinerad av häxor, djävulsdyrkan, vampyrism, varulvar & ond magi. Som nioåring visste jag allt man kunde veta om hemska folksägner, Elisabeth Bathory & inte minst Vlad Tepes.
Om någon nu missat vem Vlad Tepes var kan man kort & gott säga: han är den historiskt verkliga förlagan till greve Dracula. Vlad var en mindre trevlig transylvansk furste på 1400-talet som under sina många strider med turkarna blev känd för sin fantasifulla grymhet, dåliga humör & sin förkärlek för att spetsa sina krigsfångar levande på pålar. Hans familjenamn var just Dracul, & det var sedan Bram Stoker som valde att lägga samman Rumäniens folksägner om vampyrer, med den mytomspunna fruktande Vlad Tepes & voila: den cape-beklädde, väsande greven med kotlettfrisyr was born!

Än idag vet vi inte var den riktige Dracula, dvs Vlad Tepes, ligger begravd & det är detta som är utgångspunkten i skönlitterära boken Historikern, som jag precis läst ut. Long story short: en professor finner en mystisk gammal bok som härleder till en massa ledtrådar om den verklige Dracula, Vlad Tepes. Ett fartfyllt sökande över halva Europa efter Draculas hemligheter & grav tar vid.

Kostova har liknats vid Dan Brown, & jag kan hålla med. Författaren djupdyker i historisk fakta, lockar med en som läsare i en djungel av mysticism & underligheter, precis som Brown. När jag började läsa boken trodde jag inte att jag skulle läsa klart den, men efter ett tag fastnade jag. Boken är djävulskt spännande & jag älskar
Kostovas romantiska reseskildringar av Europa, all smaskig historisk fakta & åldriga mysterier som man trivsamt får serverat på fat. Kostova har verkligen hanterat sin roman med oändligt mkt ömhet & kärlek, vilket inte direkt är något man kan beskylla Brown för. Kostovas bildspråk måste jag dock tillstå stundtals lutar åt det ostiga hållet (förutsägbara beskrivningar av typen "vinröda läppar blottade hans långa hörntänder" eller "månskenet speglades i hans mörka ögon djupa som brunnar" är iaf jag hyperallergisk mot) men som en debut måste jag säga att jag är mycket imponerad. Kostovas levererar en spännande skräckroman som inte bara lämnar dig bra jävla kunnig om Vlad Tepes utan även extremt ressugen :D Kostovas underbara skildring av Budapest har iaf gjort mig fast besluten att verkligen resa dit. Kanske snubblar jag över Vlad Tepes grav på vägen... ;)

Det fick bli 4 Shane McGowans till Historikern!


4 kommentarer:

Anna Nio sa...

Det där är en av mina bästa böcker of all time, ÄLSKAR "Historikern"! Dock tänker jag aldirg nånsin läsa Dan Brown, never, never ever. Never ever, never!

andreadoria sa...

Anna - Alltså, jag måste ju tillstå att dom har lite samma berättarteknik & man blir gödd av historisk fakta på samma sätt hos dem båda. Men jag har nöjt mig med att se alla filmatiseringarna av Browns böcker istället, det har räckt gott & väl :D
Det är väl en tidsfråga när Historikern blir film f.ö, rättigheterna köptes upp nästan direkt när boken släpptes.

Slabbia sa...

Underbart! Sätter definitivt upp den på listan! Får bli nästa! :)

andreadoria sa...

Slaskia - det gör du alldeles rätt i, sis! <3