15 juni 2011

Howl to that lunar eclipse!

Gott folk! Tack vare Lotta fick jag idag reda på att det kommer vara månförmörkelse ikväll/natt. Wee-waaaa! Jag har en gång fått se solförmörkelse - det var på gotland för säkert 12 år sedan, jag & min dåvarande satt förberedda med sönderklippta chipspåsar för att spana på solen. Det var rätt mäktigt när alla fåglarna tystnade då solen försvann.


Så lite månförmörkelse tycker jag allt man kan ge sig chans att se! Tydligen är det ungefär dessa tider som gäller:

19:24 Halvskuggeförmörkelse börjar.
20:23 Partiell kärnskuggeförmörkelse börjar
21:22 Total förmörkelse börjar
22:12 Förmörkelsens maximum
23:03 Total förmörkelse slutar
00:02 Partiell kärnskuggeförmörkelse slutar
01:00 Halvskuggeförmörkelse slutar


Åååh "TOTAL FÖRMÖRKELSE"! Låter som ett norskt BM-band <3 Själv tänkte jag kombinera det hela med filt, gott sällskap, rödvin på en hög höjd över vattnet på söder. Epic!

Inga kommentarer: