6 nov. 2013

Its been good, but not that good.

Det var imorse när jag i vanlig ordning rejält grumpy & trött, efter min hatade morgondusch (hatar att duscha på morgonen, jag fryyyyyyser) rödsvullen kisade in i badrumsskåpet & plockade fram min nästa helt tomma deodorant. 

Vi har haft en bra relation den här deodoranten & jag, det kan jag inte sticka under stol med. Den har varit där för mig när jag behövt den som mest, varit mild & tillmötesgående. Men vilka relationer överlever att den andra parten går bakom ens rygg & lever ett mörkt, jävligt horribelt dubbelliv?

För det är just det min Palmolive-deo gör. Ni minns väl det där hemska inlägget jag skrev? I den där klungan av svin ingår ju min jävla deo! Det hade jag inte tänkt på. Så nu är det over & out! Jag gillar nämligen orangutanger mycket mer än jag gillar Palmolive, & att bränna orangutanger levande & skörda regnskog för att få fram en billig ingrediens är inte kosher. Så:


Vilken produkt som innehåller palmolja ska du säga hejdå till denna onsdagsmorgon? (Här har jag gjort en egen tuff sammanställning). Kolla igenom ditt badrumsskåp & skafferi. Det är där ohyran gömmer sig. 

8 kommentarer:

Emma-Maja sa...

Vet inte om min förra kommentar kom fram. Men jag har blivit helt besatt av det här med palmolja nu. Kollade igenom mina makeup removers och allt innehåller ju palmolja. IRRI! Läste iofs att ICA ska byta ut sina produkter till hållbar palmolja och se att det är odlad på rätt sätt.. Har du några tips på vad man ska köra på? Vilka märken inom kosmetik är OK? Och nu kommer vintern.. ekologiska ljus då? Haha.. damn.. ja du.. jag hade ingen aning om vad som händer i världen. tack för att du väckte mig! :)

andreadoria sa...

Emma-Maja - nej det verkar som att etern slukade din förra kommentar :( Men vad glad jag blir att jag lyckats värva en till i kriget mot den här elaka industrin! <3 Jag läste precis ditt egna inlägg - helt underbart! Im honoured!

Vad gäller vilka märken man ska välja, har jag valt att köra tvärtom metoden. Jag väljer aktivt bort de märken jag VET innehåller palmolja. & väljer man istället märken som är djurvänliga/ekologiska, så kommer men garanterat undan problemet - jag kör mycket LUSH, Yves Rocher & BodyShop. Sen kan jag rekommendera den här sidan också: http://www.palmoilinvestigations.org. Den hittade jag igår! Dom kör detektivarbete! :D

Ett sista tips är väl att googla produkter du är osäker på, "Does XXX use palmoil". Så har jag avslöjat några saker i mitt badrumsskåp.
Återkom om du hittar bra produkter utan som du gillar! Jag vill också hitta alternativ! <3 Puss!

Emma-Maja sa...

Jag blir så arg när jag läser sånt här och kan man göra något åt det så vill jag gärna försöka. Många av mina favorit produkter innehåller palmolja och det kändes typ som att man tvättade sig med blod. asså ja.. förstår du vad jag menar?

Men jag ska iaf börja köra mer på lush och dom märkena som du nämnde ovan!

Visar ditt inlägg till så många jag kan för jag tycker att du har fått med det viktigaste och då vaknar fler och börjar läsa vidare! Jag visste som sagt inte äns vad palmolja var för nått innan jag såg ditt inlägg!

Vi satt hela kontoret igår och pratade om den här industrin :)

Anna Nio sa...

Prova den deo som jag nyligen bytt till, från danska super-eko-märket Urtekram! Det är en kristalldeo (utan aluminium dessutom) som låter huden andas, så förvisso luktar man inte rosor hela dagen lång, men den svettlukt som kryper fram är väldigt svag, sådär så det bara är du själv som noterar den, och detta ifall du stoppar näsan i armhålan och sniffar. Annars: prima liv! Och det är ju bra mycket mer naturligt att lukta lite, lite svett i armhålorna efter en hel dag, än att lukta MOUNTAIN FRESH SPORT MACHO! eller YLANG YLANG HERBAL PATCHOULI GARDEN! eller nåt annat onaturligt, som alltså täpper igen porerna och blockerar den naturliga svettdrivningen (som faktiskt måste få komma ut på nåt sätt).

Vi har även köpt schampon från Urtekram, men jag har inte hunnit använda mitt än. Dock tog det gamla schampot just slut med dagens dusch, så snart får vi se om jag gillar Urtekrams schampo också.

andreadoria sa...

Emma-Maja - Det är bra att bli arg, det ska man fan bli! Jag förstår verkligen vad du menar - produkterna känns nersmutsade.

Do it! :D Mina favoriter är LUSH men jag gillar de andra också. jag har mina favoriter på alla tre butiker. Är det ngn särskild produkt du vill hitta alternativ på? Jag kanske har några bra tips?

Ååååh jag blir helt generad, vad söt du är! Magiskt häftigt att ni satt å snackade om detta på jobbet, love love love it! Ju fler som vet desto bättre! <3

andreadoria sa...

Anna Nio - oh la la! Vilket bra tips! Jag har testar Yves Rocher ekologiska aluminiumfria deo men den SÖG. Var köpter du Urtekram någonstans? & vilken av dofterna kör du? Fanns tre? Jag kan tänka mig att ha en med aluminium & en utan - så kan man köra det kraftigare typ på helger när man ska dansa på baren & varva lite med den andra..?

Septikemi sa...

Det finns en superenkel lösning på deoproblemet: kokosolja + bikarbonat (och eterisk olja om man vill det). Med lite stärkelse blir det ännu fastare. Men man måste ju kladda på sig det med fingrarna vilket kanske inte alla gillar :) (http://sagogrynet.wordpress.com/2011/12/19/kung-markattas-kokosolja-som-deodorant/)

Anna Nio sa...

Vi köpte från lyko.se, och jag har den med aloe vera. :) Som en sista triumferande information måste jag även tillägga att det är billigt, on top of allt det andra bra! :D