5 feb. 2014

201 + 3 = tre bästa nya tvåbentingar

Jag tänkte häromdagen att 2013 ju faktiskt var det året då jag träffade ett par nya, riktigt goda vänner. Såpass goda att jag redan nu instinktivt tänker att jag känt dem i en massa år - men det är faktiskt inte sant. Men det är bra att det känns så, bådar onekligen gott för framtiden :D Here you go:

Jakob a.k.a "Junior"

Sammanstrålning: Det var faktiskt Göran (se nedan) som sammanförde oss på Aifur nån kväll. Han förvarnade om att Jakob hade skrivit avhandling om häxprocesserna & efter det var det kört. Vi satt å pratade Stockholms häxprocesser i ett par timmar, till resterande kamraters tristess :D

Pysslar med: Utbildar sig till lärare, samlar på böcker om folktro & manglar trummor i ANGREPP samt MÅNEGARM.

Superhjältekraft: kan läsa gammelsvenska & har absurt långt hår.

Gemensamma äventyr: Jakob har blivit som mitt bästisgängs lillebror. Jag har släpat med honom på Medeltidsveckan, vi har klätt ut oss till en redneck-familj & han är nästan alltid med på våra kalas & galna upptåg nuförtiden. Fint som snus. 2014 lär fortsätta i samma spår.


Peter a.k.a "Porky Pete"

Sammanstrålning: Min kamrat Alex lurade med mig till Scottish Tattoo Convention i Edinburgh, att hänga med honom när han jobbade & härja lite i Glasgow. Peter, såsom Alex dåvarande chef på studion där han jobbade & kamrat, var medresenär. Det tog inte många timmar innan vi insåg att vi delade samma extrema vurm för medeltid, folkmusik & historia.  

Pysslar med: Ägare & tatuerare på Porky Royale Tattoo

Superhjältekraft: Kan dricka exakt hur mycket Guinness som helst. På raken. Tröttnar aldrig. Det är fanimig otroligt.

Gemensamma äventyr: Förutom äventyren i Edinburgh, åkte jag & Peter till Glasgow för att bevittna Wolfe Tones. Jag hade alltså träffat Peter EN GÅNG när jag mailade & frågade om han villa haka till Skottland igen & se dem. Han var genast game & visade sig dessutom vara grymt bra resepartner :D Förutspår massor med Guinness, musikevents & larv samman under 2014.


Göran a.k.a "Vevgoran"


Sammanstrålning: Första gången vi träffades TROR jag faktiskt var även första gången jag spelade det väldigt roliga men svåra spelet "Dominion". Det var min kompis Erik som släpade med mig till Aifur där spelkvällen var, & eftersom Aifur är typ Görans andra hem träffades vi för första gången då. Jag insåg snart att Göran är en folkmusiknörd av rang, & såklart uppstod snart varm vänskap :D

Pysslar med: Jobbar som säkerhetsvakt & musiker på Aifur samt spelar vevlira live eller i bla BLACK MAGIC FOOLS.

Superhjältekraft: Spelar vevlira & säckpipa som en jävla BAWS. Är dessutom en äkta ginger. (Rare!)

Gemensamma äventyr: Förutom att jag träffar honom typ varje gång jag är på Aifur, brukar vi umgås på folkmusikevents - framförallt Skeppsholmen på söndagar. Men jag förutspår många nördiga events & många skålade porsöl samman under kommande 2014 :D

2 kommentarer:

Ali Horn sa...

Aw, looks like you met some really cool people :) And so cool to hear that you've been to Glasgow, a.k.a. the best city in the world! :D haha

andreadoria sa...

Ali - yeah! 2013 was a golen year when it come to people. I hope 2014 provides aswell :D
I really LOVE Glasgow. Been there about 3-4 times now! Might go there in end of March aswell, friends (like Peter above) are working on the Tattoo Convention & asked me to tag along.