29 apr. 2014

Gåtan med sojamjölk - SOLVED

Alla som slutat med mjölk i kaffet & istället kör sojamjölk har stött på problemet - fullständigt randomt skiktar sig sojamjölken i ditt nybryggda kaffe & morgonen är förstörd. Långa diskussionstrådar om hur man löser detta återfinns på veganforum över hela internet. Värm mjölken innan! Häll långsamt över varm tesked! Gå tre varv i motsols runt kaffet första torsdagen i månaden. Men alla trick har ojämna resultat.

Detta har varit ett avancerat huvudbry för mig, eftersom jag vill dricka mitt kaffe med havre eller sojamjölk på jobbet. Mjölk ger inte bara en kass andedräkt - jag tycker inte ens det är särskilt gott längre & mjölkindustrin är ingen fairytale direkt (även om vi har ekologisk mjölk på jobbet, marginellt bättre).

Anywhoooo - jag har nu löst problemet med sojamjölken! Aldrig mer besvikelse, aldrig skiktat kaffe! Behold:

  1. Köp en liter valfri sojamjölk. 
  2. Drick upp cirka ett glas av mjölken, & häll sedan i hela sojagrädden i mjölkpaketet. 
  3. Skaka om ordentligt. 

VOILA! En lite fetare kaffemjölk skapad, som tamigfan ALDRIG skiktat sig! PERFEKTION!




Jag har inte provat med havremjölk+havregrädde än. Men det funkar säkert skitbra det med. Ska testa nästa gång. 
EDIT: Nu har jag det! Havremjölk + Oatley grädde funkar precis lika bra. Dock tycker jag soja är godare med kaffe, men smaken är som baken! :)

3 kommentarer:

Fiat sa...

Åh gudar! Måste testa! Älskar sojamjölk i alla sammanhang utom i kaffe - men det kanske ändras om jag fetar till den helt enkelt! Så oerhört listigt av dig att komma på det här.

andreadoria sa...

Fiat - hurra! Go nuts! Det bästa är att jag på fullt allvar tycker att kaffet med denna litet fetare sojamjölk blir sp jävla mkt godare än med mjölk! lenare liksom, sjukt gott!

Blubb Svensson sa...

Sv: Djurens rätt går att rösta på i valet! Kolla röstsedlarna så får du se själv!