25 juli 2014

Dont be cruel, baby...

Jag har gått å funderat på det ett tag, det här med att det är krångligt att hålla koll å vilka märken det är som inte testas på djur, & kanske framförallt vilka av dessa märken som är lätt att få tag på i Sverige. Jag tillhör släktet som vill fingra, pilla å kolla på grejer innan jag köper. Framförallt vad gäller smink. Men vad finns egentligen, & var?

Nu vill jag tex ha ett nytt puder, givetvis Cruelty Free. (Har just nu NYX Stay matte but not flat puder. Ser FANTASTISKT ut nyapplicerat på mig. Men bli kakkalas efter ett par timmar. Ovärdigt.) När jag ska hitta en ny produkt blir det oftast ett jävla surfande, letande på bloggar, sen läsa recensioner på intressant märke & slutligen leta efter om märket finns i butik i Sverige. Krångel. Ensamhetskänslor. Ångest.

Nu är det slut på ensamletandet! Jag beslöt idag att samla all kunskap om CF-smink i Sverige i en grupp på fejjan! :D la till 40-talet vänner som jag vet kör CF & har en massa koll. Valde att döpa gruppen efter Ricky Gervais fina statusuppdatering för några månader sen: "Wearing cosmetics tested on animals makes you ugly on the inside" <3


Gruppen är öppen för nya medlemmar så det är bara att joina om någon är intresserad! :) Klicka här! 

Bara efter nån timme är vi nu 67 medlemmar, vi har en lång lista på Cruelty Free-märken tillgängliga i Svea Rike & tack vare min kompis Adinas tips i gruppen har jag nu inte bara ett sprillans nytt CF-puder utan också en fin ny rouge-borste! :D


 Båda av märket Apolosophy, Apoteket Hjärtats egna nylanserade märke! Ej testat på djur & inga animaliska ingredienser. Dessutom sjukt bra priser! 139:- för pudret & 99:- för borsten. Purrfect! :D (Återkommer m recension).

2 kommentarer:

bela sa...

Alltså, jag fick nyheten att NYX sålt sig till Loreal. De finns dock med på PETAS sida fortfarande och så länge de, precis som TBS, håller sitt CF- märke överväger jag att använda det men det retar mig nåt så djävulskt.
WHAT up med hycklerin där liksom? Antingen är man med eller emot. Eller? Nu hamnar en själv i kläm där. Ska man, ska man inte?

Men gött initiativ där! I'm in! :D

andreadoria sa...

Bela - Jag har också precis hört talas om detta. :/ Känns som att hela världens märken tillslut ägs av samma elaka företag. Jag vet inte hur man ska komma förbi det. Produkterna de säljer ÄR ju inte testade på djur. Däremot har företaget som numera äger dem inte den policyn på sina egna produkter, & får pengar vid vinster från CF-företagen. Men det ändrar inte det faktum att NYX/tbs produkter fortfarande är CF. Svårt det här. Å andra sidan, inom ett par år kommer ju inga produkter på marknaden vara aktivt testat på djur som är producerat inom EU? Spelar det då längre någon roll om dessa företag ägs av Loreal? Vad tycker du?

Välkommen till gruppen! :)