17 dec. 2014

Sweet dreams are made of this

Jag tror de flesta tjejer har gjort det någon gång. Legat & fantiserat om det, drömt ihop olika scenarier. Målat upp den perfekta drömbilden.

Jag talar givetvis om fantasin att få hämnas på en våldtäktsman.

Jag minns att jag som tonåring länge hade dagdrömmen att binda fast en våldtäktsman vid ett träd mitt i skogen & skära in orden RAPIST i hans panna, långsamt med kniv. Den här dagdrömmen gav mig en otroligt skön känsla av att faktiskt få se rättvisa, få hämnas för alla gånger man är så jävla rädd & utsatt. Jag har även fantiserat om att ha ett gäng anställda ninjor som helt sonika letar upp våldtäktsmän & pedofiler & choppar av snorren på dem.

& hur många gånger har man inte hört repliken, främst från snubbar, "om jag fick chansen skulle jag fan slå ihjäl våldtäktsmän"?



Det var en EXTREM tillfredställelse att se hämnd-scenen i Girl With A Dragon Tattoo. (Jag, Kim & Ida var förresten statister i den amerikanska versionen & fick gå på premiären! :D) Jag vet att otroligt många kvinnor (& män) njöt minst lika mycket av den scenen som jag gjorde. Vi älskade den såpass att vi började applådera i biosalongen! :D

Varför? Jo för att man jävligt sällan får se offer av sexuellt våld få hämnas, få vinna. Så extremt ovanligt är det i filmvärlden att folk är inte lyfter ögonbrynet när en manlig vigilante hämnas skiten ur sig för nån oförrätt han (eller oftast hans familj/tjej) utsatts för. Men om vigilanten är kvinna? Och om hon hämnas på en manlig förövare? Ja då blir det plötsligt en jävla diskussion om bakomliggande agenda.


Men vet ni vad, alla ni fellow hämndälskare? Det finns ett projekt som materialiserar alla våra våta vigilante-fantasier. Via Kickstarter pågår finansiering av tv-projektet "The Wolves", med Stina Ekblad i huvudrollen. Jag fick fanimig Salander-rysningar i hela kroppen av piloten:


500 riksdaler har jag varit med å sponsrat! Längtar du som jag efter vigilante-brudar som ger dom jävlarna vad dom tål, så sponsra projektet du också! 

Inga kommentarer: