8 jan. 2015

"In a hundred billion galaxies, you will not find another"

Idag vaknade jag grinig. Regn-slushen till väder utanför fönstret föll i perfekt samklang med mitt humör. Jag är irritabel å lättstött, märker att det går ut över mina kollegor å vänner. Men jag kan inte hjälpa det. Inuti pågår någon slags episk kamp mellan total jävla vrede & vilja att bara kasta sig på golvet å lipa.

Jag vet inte varför jag blivit så jävla illa berörd av det som hänt i Paris. Terrorattentat ser vi ju nästan varje dag i media. Eller ja, jag förstår ju naturligtvis varför jag påverkas av just detta. Jag älskar ju Paris, & har många vänner därifrån eller som bor där nu. Det är nära & det är verkligt, & det har hänt på riktigt. Mitt i Europa. Det som hände var rent jävla barbariskt.

Inom mig sitter två st miniversioner av mig & bråkar. Jag vet inte vilken av dem som kommer vinna & jag vet inte om jag vill att någon av dem vinner. Båda har ju rätt:

AndreARG: Alla jävla extremister som på allvar anser att deras jävla helighet är grund nog för att skjuta ihjäl människor KAN DRA KÄPPRÄTT ÅT HELVETE! Ni har INGEN jävla rättighet att slakta för era jävla ideer & ni har en så VIDRIG JÄVLA människosyn att den får mig ATT SPY RAKT UT! Ni banar vägen för all jävla högerextrem sörja som vi vadar runt i, SÅ SKYLL ER FUCKING SJÄLVA FÖR ATT NYNAZISM & MUSLIMHAT SPRIDER SIG SOM PISS I MEDVIND!
& alla högerextrema fega jävla hemmahatare, högerarmsviftare & järnrörsvider som plockar smågodis från den här typen av tragedier, DET ÄR ERT JÄVLA FEL ATT REKRYTERINGEN TILL ORGANISATIONER SOM IS BLOMSTRAR, FÖR DET ÄR NI SOM ALIENERAR & HATAR SÖNDER UNGA MÄNNISKOR FÖDDA I EUROPA MED ERA JÄVLA FÖRDOMAR, VÅLD & HOT. ER PATETISKA SJÄLVFÖRHÄRLIGANDE JÄVLA XENOFOBI SOPAR VÄGEN FRAMFÖR SÅDANA HÄR JÄVLA ATTENTAT!
NI ÄR ALLIHOPA HELT JÄVLA DUMMA I HUVUDET & NI FÖRTJÄNAR ATT SLAKTA VARANDRA I NÅGON SLAGS JÄVLA KORSELD AV XENOFOBI & RELIGION. GOOD FUCKING RIDDANCE.

AndrEMPATI: Ok. Folk föds inte onda, hur bekvämt det än är att intala sig det. Världen är inte en miniversion av Tolkien där De Onda avlar orcher i en grotta för De Goda att sedan bekvämt slakta utan skrupler. Det finns inga enkla svar, & det finns framförallt inga enkla lösningar. Alla som tror att ni sitter på ETT svar, EN lösning, har fel. Ingen föds tills Hitler, ingen föds till Bin Laden. Tusentals olika hemska faktorer spelar in för att skapa onda handlingar & det spelar ingen roll hur skönt det är att intala sig att man sitter på en enkel lösning. För det gör ingen. Ska inte det här eskalera måste vi tänka om - för tro mig, det KOMMER att eskalera.  Jag vet inte vad vi kan göra eller hur, men uppenbarligen har vi inte gjort rätt iaf. Ingen av oss har gjort rätt. We've fucked this up å vi måste fixa det. Det är vi dom snälla mot de dumma som vill fånga in de rädda. Kom ihåg att de allra flesta är rädda. Världen dallrar av rädsla överallt.

:(

Jag blir så ledsen över det här att jag ibland känner att jag inte kan andas. Som ett litet svart pirrande hål i magen. Det känns som det som hänt i Paris lika gärna hade kunnat hända här, eller som om det nästan har hänt nära inpå mig.
Det är som att något pajat inuti. Det kanske är min naiva syn på människor inneboende godhet. Eller så är det orosklumpen över att här bara är början...

Min vän John citerade Carl Sagan. Det får avrunda det här. jag har inget vettigt att säga ändå:


If a human disagrees with you, let him live. In a hundred billion galaxies, you will not find another.

Banksy

Inga kommentarer: