11 feb. 2015

Sweet grapefruits & blooming neroli

Den uppmärksamme minns kanske att jag svor en högtidlig ed mot högre makter rätt nyligen i ett inlägg. Allt härrörs till ett balsam  av John Masters som jag är så besatt av att jag bestämde mig att försöka hitta en parfym som var snarlik den. 

Men låt oss gå ett par steg tillbaks i historien. Alla parfymnördar därute kanske minns med inlägg om parfymångest jag skrev för några år sedan. Jag är sjukt petig med parfymer & jag klarar inte av minsta störande komponent. Detta gör att jag ofta sitter & tvångssyndrom-surfar fragrantica.com. Jag är & förblir en svuren slav under peppriga, mörka vaniljdofter. Men just nu har jag kärat ner mig i nerolin. I det här fallet något med inslag av neroli, grapefrukt, gräs & sötbitterhet. Jag kan egentligen inte förklara det närmare än att jag vet exakt hur det INTE ska lukta :D 

Iaf - mitt OCD-surfande av fragrantica gav tillslut (citrus)frukt. Yves Rocher (vars Vanille Noir är en gammal vapendragare till mig) har ju en jävla neroliparfym! Wtf! Jag blindbeställde, för recensionerna på Fragrantica lät mkt snarlikt det jag vill ha. & igår dök parfymen upp :D RECENSIONSDAGS!




BESKRIVNING: "The new fragrance Neroli was created as homage to beautiful orange blossom, depicting its scent, the scent of bitter skin of fruit, scent of leaves (petit grain), while uniting the ingredients in a harmonious composition which accentuates bitterness and power. Top notes of Neroli edition provide luminous drops of bitter orange, announcing a bouquet of white neroli and orange blossom absolute. Irresistible luminosity fluttering in the air is softened with musk, offering a sensual signature. Natural agreement between abundance and innocence makes a seductive twist with shades achieved by composing this fragrant ode"

MIN DOM: Jag testade att spraya några gånger på handled, hals samt i hårtopparna. Min initiala reaktion var "ÅHNEJ det luktar ju bara grönt te med citronsmak! *LEDSEN MIN"


Men sen kom det. Del två i den här parfymen är nästan min favorit. Det är som en hångelfest av gräs, söta limefrukter, grapefrukt med lite socker på & nyblommade apelsinblommor. Luktar hysteriskt gott! Sen lugnar det ner sig. Bitter grapefrukt. Söt citron. Ibland lite gurka. Bergmott & våt mossa. Gröna limefrukter, något som påminner om hägg & jag känner VERKLIGEN den bittersöta nerolin som plötsligt hoppar fram. Mmmm! Parfymen är otroligt bittersöt utan att bli särskilt irriterande söt. Jag är så glad att de inte slängde in någon äcklig vanillin i botten eller huvudvärksframkallande jasmin. Så jävla nöjd med det.  

På huden blir den i sitt slutskede lite sötaktigare, typ grapefrukt/neroli med mjuk mysk. Sprayat i håret luktar den extra gott - där blir nerolin otroligt tydlig. NOOOOOM!  Kan meddela att den här babyn har riktigt fet longevity - cirka 6h. & den luktar varken för stark eller för dominerande. Jag får inte ont i huvudet eller känner parfymen i munnen. Kan säkert bero på att den är gjord med essentiella oljor & inte enbart en massa kemisk skit.

SLUTSATS: Jag har hittat min nya vardagsparre! :D Kommer aldrig överge min stora kärlek Serge Lutens Bois de Vanille men den har jag ändå mest på helger. Nu kör vi neroli all the way! 




Inga kommentarer: