7 mars 2015

DIY: träsnittslampa med män i bad!

Blev inspirerad av den här DIY papperslyktan. Tänkte jag skulle slarva ihop en enkel variant av det, av en gammal lampa jag har som gått sönder där egentligen bara sockeln för lampan är kvar.

Vad behöver man? Jo:

  • Trasig lampa
  • Fin utskriven bild
  • Tejp
  • Sax

Jag valde ett av mina favoritmotiv av bossen Albrecht Dürer, Das Mannerbad ("Men in bath") gjord cirka 1498. Den avbildar 6 st badande karlslokar i ett utomhusbad enkelt konstruerad av timmer. I mitten två spelevinkar - ett skäggo som lirar flöjt & en hårfager yngling som lirar fiol (alternativt en rebec). Till vänster om dem en bekymmerslös skäggkarl som lyssnar uppskattande på musikerna, längst till höger en ölbälgande knubbis & längst fram har vi två ärtiga hunkar i hårnät/turban.

Under medeltid & renässans är vi mer än bortskämda med badhusbilder på idel avklädda damer. Därför blev jag överlycklig när jag återfann denna herrbadsbild, dessutom gjord av Dürer som är ovillkorligt en tidens mest fabulösa konstnär.

Såhär blev resultatet iaf! :D Voila:







Inga kommentarer: