13 juli 2015

Hur klädde sig kvinnsen på 1500-talet? Nördfrossan slår till!

En fråga som faktiskt fler än man tror förmodligen går & grubblar över, det här med kvinnokläder under tidig modern tid. Själv har jag pysslat med 1500-tal & kvinnligt enklare mode i Nordeuropa i 10+ år sedan jag var med i uppstarten av den gamla föreningen Kriegsleute1523, (som dessvärre är mer än sovande numera), & jag pysslar med det fortfarande. Its a sickness! :D

När jag började med 1500-tal var det allmänna intresset för perioden mer än sval -  men numera har intresset spritt sig som en löpeld & det har nästan gått inflation i konecptet "Landsknecht". 


"Frau mit Kind" (kvinna med barn), Schäufelein. 1507.

För att reda ut begreppen, hjälpa till att göra/tänka rätt & framförallt för att göra 1500-talets kvinnomode så mycket mer rättvisa satte Katafalk & jag ihop enkel en How To-guide för att underlätta & vägleda lite. Katafalk har en fabulös historisk sömnadsblogg & nu är vår enkla How To äntligen uppe - klicka HÄR för att komma till inlägget.




English version? Its HERE, cats and gents! :)



Dagen har inte enbart vältrat sig i trivsamt 1500-talsfrossa utan även halkat ungefär 300 år in i framtiden - dvs perioden sent 1700-tal, tidigt 1800-tal. Cyklade nämligen iväg till Nordiska museet för att köpa en påtgaffel (som man gör) & ramlade givetvis över två böcker som behövde införskaffas åt mig & åt Maria:






"Möte Med Mode" kostade 175:- & "Skräddaren sömmerskan & modet" kostade 235:- båda återfinns på Nordiska Museet.

Inga kommentarer: