30 sep. 2015

Konstchock: Nakna män, mörker & satan som lurkar i hörnen

Tack vare min kamrat Hallin introducerades jag idag till en sekelskifteskonstnär som helt klart är min nya favorit! Tema nakna män & mörkerdyrkan, ungefär. Ett vinnande koncept, obviously.

Vi pratar Sascha Schneider (1870-1927), en rysk-tysk homosexuell konstnär född i St Petersburg, uppvuxen i Zürich men som sedan flyttade till Italien. Han har en jävla skicklighet & kombinerar mycket naket med kontraster mörker/ljus med klara esoteriska teman. Fabulöst! Kolla:



"Triumph of Darkness"




"Warcry"

"Grief"

"Feeling of independence
"Judas Iscariot"




"Around a soul"


"The anarchist"

"Mammon and its slave"

Cover illustration for Winnetou

"Hypnosis"

"Marah durimeh"



"In contemplation of eternity"

"Vision"

"Midnight"

"Oh you higher beings"




Just nu känner jag att jag vill tapetsera hela mitt hem med Sasha Schneider. Vilken boss!

Inga kommentarer: