11 jan. 2016

Cruelty Free: ansiktskrämer & kallpressad kokosolja!

Som bekant har jag alla dessa år varit en hårdför LUSH-fantast vad gäller ansiktskrämer. Jag har inte på något sätt gett upp LUSH, det är fortfarande ett fantastiskt märke. Men när det gäller ansiktskrämer har jag en ny favorit som jag redan tjatat om: NONIQUE.

NONIQUE är ett tyskt ekologiskt no poo-märke som är Cruelty Free med fantastiska ingredienser & HELT vegan - dessutom fri från palmolja! Dessutom är det här märket extremt vänligt mot plånboken. Alltså - sjukt great!

Ansiktskrämer är något jag är picky med. Jag har ganska normal hud, som behöver extra mkt TLC på vintern men kan bli glansig i varmt väder. Inga konstigheter med andra ord. Däremot har jag senaste åren fått lite problemhud på kinderna och ibland haka. Så valet av hudkrämer har liksom stått & vacklat mellan att vara riktigt återfuktande men riskera småfinnar ELLER en kräm för problemhy men som inte återfuktar tillräckligt.

Iaf. NONIQUE har liksom varit svaret på detta, då tom deras mest återfuktande kräm inte alls oljekaosar plytet utan fungerar fint under smink. Under vintern har jag märkt att jag blivit allt känsligare och torrare i plytet, inte helt överraskande. Så jag valde att beställa hem två varianter av NONIQUE som jag inte testat förut: Intensive Face Wash Gel samt Vital Face Cream. (Extreme Energy Face Cream är min perfekta sommarkräm som jag även kör på om jag ska ut & härja på lång utekväll å vill att sminket ska sitta lite extra stabilt, recension finns redan här):




INTENSIVE FACE WASH GEL 

Känns mkt tunnare än jag trodde den skulle göra, och inte särskilt återfuktande när jag väl tvättar. Dock var allt smink borta enkelt med två rub-rubs & det kändes betydligt mindre torrt å stramt än vad det brukar göra med vanlig tvål. Tummen upp för det.
INGREDIENSER: AQUA, Coco-glukosid, glycerin, xantangummi, mjölksyra, alkohol, glyceryloleat, Olea europaea frukt olja * (Ekologisk Olivolja), Persea gratissima OIL * (Ekologisk Avokadoolja), kaliumsorbat ***, natriumbensoat ** *,parfum **, limonen **, tokoferol, linalool **, Morinda citrifolia * fruitextract (Ekologisk Noni frukt), Helianthus annuus Seed Oil (Solrosolja), citral **, Aloe Barbadensis Leaf Juice * powder (Ekologisk Aloe Vera ) Morinda citrifolia bladextraktet * (Ekologisk Noni blad). 
* Från ekologiskt odlade (certifierad ekologisk odling)** Naturliga eteriska oljor (från naturliga eteriska oljor) 
Köpt för 71:- från finamig.se


VITAL FACE CREAM


 Holy smoke vad gott den luktar - fräsch apelsin & kiwi! OMNOM! Själva konsistensen är tunnare än den Nonique dagskräm jag brukar använda  och den är lättare att smeta in. Känns extremt dryg & väldigt fräsch & skön. Svider såklart inte det minsta. Känns som ett mellanting mellan Extreme Energy Face Cream och Anti Aging, vilket var ungefär det jag var ute efter.


INGREDIENSER: Aqua, Cocos nucifera Oil * (Ekologisk Kokosolja), Glycerin, cetearylalkohol, Butyrospermum parkii Butter * (Ekologiskt Sheasmör), kapryl / kaprintriglycerid, Glyceryl Stearate Citrate, Persea gratissima Oil * (Ekologisk Avokadoolja), Glyceryl Stearate, Helianthus annuus Seed Oil * (Ekologisk Solrosolja), Orbignya oleifera fröolja * (Ekologisk Babassuolja), Aleurites moluccana fröolja * (Ekologisk Kukui olja), Alkohol, Limonen **, Parfum **, xantangummi, kaliumsorbat *** , natriumbensoat *** Citrus aurantium Dulcis Peel Oil * (Ekolgisk apelsinolja), skvalan, tokoferol, Myrciaria dubia fruktextrakt* (Ekologisk Camu Camu frukt), mjölksyra, Morinda citrifolia * fruktextrakt (Ekologisk Noni frukt), linalool ** , citral **, Aloe Barbadensis Leaf Juice * Powder (Ekologisk Aloe Vera), askorbylpalmitat, geraniol **, Actinidia deliciosa * fruktextrakt (Ekologisk Kiwi).

* Från ekologiskt odlade (certifierad ekologisk odling)
** Naturliga eteriska oljor (från naturliga eteriska oljor)
Bevaras med *** (konserveringsmedel)
 Köpt för 116:- från finamig.se

KOKOSOLJA EKO KALLPRESSAD



Varför har jag inte fattat grejen med kokosolja innan? Alltså det är en BOSS på torr vinterhud. och den fungerar prima mot elektriskt eller frissigt hår. Jag har inte testat den om inpackning än men jag inser att det kommer vara grymt. 

Vanligtvis är jag inte jätteförtjust i kokosdoft - men nu har jag insett att det är artificiell kokosdoft jag inte står ut med. Naturligt i denna form luktar jättegott. Inte för mycket - inte för lite. Nom!

Har kört det i håret i två dagar nu & jag älskart! Håret blir spikrakt, glansigt, återfuktat & det dödar all flygighet. Var försiktig med att ta för mycket dock, då blir det lite stripigt. (Vilket jag iofs gillar hehe! ROCKROCK!)

Köpt för 52:- på Hemköp, men finns billigare på nätet!

2 kommentarer:

Sofie sa...

Extreme Energy Face Cream köpte jag i höstas och för mig har den inte varit super när man blir torr och grejer men hoppas att den funkar bättre i vår och sommar. Har också precis lärt mig att Rosehip-olja (kommer inte ens ihåg hur man översätter det) är helt fantastisk på problemig hud under natten, iallafall för mig som har sån sorts hud.
Kul att se bra priser på internet för med en skiten ekonomi spelar alla kronor under Life's priser bra att spara på.

andreadoria sa...

Edith - jag håller helt med, på vintern är den alldeles för lätt så tillvida man itne är sjukt oljig. Men som sommarkräm är den perfekt kan jag meddela! :) Samt som jag skrev om man ka ut på party å vill garantera att allt sitter som berget.
Men kan verkligen rekommendera den lite lättare men ändå betydligt mer fuktande Vitale eller AntiAging varianten som är mer fuktgivande. Finns ngt kräm för superrottisar också men den har jag inte testat.
Håller helt med - man får himla mkt för pengarna! Veganskt, ekologiskt, inga elaka ingredienser, nedbrytbara förpackningar. You name it, så himla bra! <3 NONIQUE.