8 juni 2017

Dokumentärstips: en mördad nunna & jävligt mörka hemligheter


Dokumentärstips! NETFLIX har börjat leverera en massa bra true crime dokumentärer som jag & vargen brukar plöja. Men den som verkligen drabbat mig hårdast & som jag måste rekommendera är dokumentärserien The Keepers. Det är en 7 delar lång dokumentärserie som handlar om mordet på den unga nunnan Catherine Cesnik 1969 i Baltimore. Jag vill egentligen inte säga mer om innehållet än att historien utvecklar sig till en mycket mer fruktansvärd sanning om manipulation, maktmissbruk & skenhelighet än jag någonsin kunnat ana när jag tryckte på play. 

Sanningen rullas långsamt fram 50 år senare tack vare två nu pensionerade f.d elever till Catherine Cesnik - två envisa järntanter som vägrade ge upp kampen om att hitta svaren på varför deras unga lärarinna mördades. Som vanligt överträffar verkligheten fiktionen i ren skär vidrighet. 

Rekommenderas extremt varmt. 

Inga kommentarer: