19 juli 2017

Vackert & fult på samma gång - Odd Nerdrum

Postapokalyps. Nakenhet. Renässanskonst. Rembrandt. Rädsla. Lust. Caravaggio. Mardröm. Dali. Biblisk ångest. Ensamhet. Dark future. Moderskap. Fulhet. Utsatthet. Sjukdom & missbildning.

Detta tänker jag på när jag gräver igenom norske konstnären Odd Nerdrums alster. Jag sprang på honom på en utställning för väldigt många år sedan & minns honom kanske bäst från hans uppmärksammade Rembrandt-osande självporträtt i gyllene skrud där Nerdrum avbildat sig själv med praktfullt stånd :D

Odd Nerdrum är en modern klassicist med förebilder från den äldre konsthistorien, i protest mot modernismen. Men av någon anledning kallar han själv sin konst för kitsch. Nerdrum är en mästare på att sarkastiskt kommentera konstvärlden - kanske för att han kritiserades för att han valde att avbryta sina konststudier för att själv studera de gamla mästarna som Rembrandt & Caravaggio. Just influens av Caravaggio ser man tydligt i hans kritiserade "Mordet på Andreas Baader" från 1978. Idag är han känd för att genom klassisk stil för producera apokalyptiska tavlor med moderna inslag där han leker mycket med ljus & kontext, med oöverträffad teknisk förmåga.

Idag säljer hans tavlor för miljoner, & självaste David Bowie ägde hans tavla "Dawn". Han har producerat väldigt mycket, här nedan har jag samlat några av mina favoriter:























Sugen på mer odd stuff? :D Finns en liten dokumentär om Odd Nerdrum på svt!

Inga kommentarer: